Bedankt, Limburg.net

Limburg.net weigert veiligheidswerken

 

Vanop het Kerkveld kwam de vraag van enkele bewoners om te zorgen voor meer verkeersveiligheid. Meer bepaald maatregelen tegen het sluikverkeer van de scholen richting Sint-Truiden die het Kerkveld als kortere weg misbruiken. Van borden ‘plaatselijk verkeer’ heeft nog geen enkele Truienaar blijkbaar gehoord.

  • En er zijn chauffeurs die menen dat 80 en 90 km per uur hier normaal is. Chauffeurs negeren het verbodsbord  en rijden toch aan de verkeerde kant binnen om 100 meter uit te sparen. Maar ze kwamen ook op voor de veiligheid van de fietsers op het drukke stukje fietsroutenetwerk met een aarts gevaarlijk kruispunt tussen Kerkveld en kerkepad en de vele wandelaars met hondjes en spelende kinderen

Maar dat gaat niet.

Niet omdat de stad niet wil, zeker niet want er waren van hun kant voorstellen waar we ons in konden vinden, namelijk een paaltje op het smalle stuk achter de haakse bocht en alles was in orde en onze straat werd een echte éénrichtingsstraat. En het verkeer eindelijk echt plaatselijk. Maar toen kwam de aap uit de mouw. Limburg.net wilde niet! Inderdaad, beste lezer, LIMBURG.NET wilde niet omdat ze steevast weigeren met hun huisvuilophaalwagens te keren in een doodlopende straat, ook al zou dat kunnen en is er genoeg ruimte voor. In geval van een afsluiting zouden de bewoners van het Kerkveld dus hun huisvuil, papier en kliko’s tot op de hoek van de straat moeten brengen, de d’Oyestraat of de Driesstraat dus. Wie durft dat vragen aan de bewoners die enkel meer veiligheid vragen, zeker in een straat waar talrijke jonge gezinnen hebben gebouwd … en aan kindjes bezig zijn!

Maar wat me vooral tegen de borst stuit is dat verkeersveiligheid wordt opgeofferd aan een vuilkar. Kom me dus niet vertellen dat Limburg.net het goed voor heeft met zijn klanten of moeten ze zeggen zijn ‘citroenen’. Elk jaar een flinke som van drie cijfers afvalbelasting, een sticker op de kliko, grijze zakken van goudwaarde en blauwe pmd-zakken verplicht kopen …niet meer gratis op het containerpark en voeg daarbij nog de honderdduizenden die stad moet toesteken en die andere honderdduizenden die uit de portemonnee van de burger gezogen worden. Dan wordt afval duur, en nog duurder omdat de vuilkar niet komt omdat ze moeten draaien. Als ze al komt, want een beetje sneeuw was genoeg om … niet te verschijnen.

In wat voor een wereld leven wij. Een waar dure en vooral ondemocratische  intercommunales bepalen hoe een gemeente zorgt voor de veiligheid van de burger, met wurggrepen op het bestuur voor het eigen gemak en profijt. Het wordt tijd, beste vroede vaderen en moeders van Sint-Truiden om die overeenkomst met deze “afvalberg” onder de loep te nemen want bij Limburg.net stinkt het enorm naar monopolie.